Met verstand door de hitte en het zware zand

Luisteren naar je lichaam, je verstand gebruiken en durven keuzes maken. Dat was volgens Jan van Gerven het geheim van de negende etappe van de Dakar. Ondanks de zwaarte van de special en de extreme hitte bereikten alle BAS-rijders gezond en wel het marathonbivak in Fiambala, waar ook de tiende etappe start.

 

Het was zo warm dat de organisatie van de Dakar Rally besloot om de special met 100 kilometer in te korten en er langs de route punten werden ingericht waar de motorrijders water kregen. Zelfs Jan van Gerven had dat nodig. “Mijn water was op,” vertelt Van Gerven. “Dat is voor het eerst. Normaal drink ik niet zo veel tijdens een etappe, maar nu vroeg het lichaam er echt om. Bij de tankstop ben ik ook op mijn gemak even in de schaduw gaan zitten en heb ik zo veel water gedronken als ik op kon.”

 

Door de hitte en de sporen werd het zand steeds zachter en zwaarder. Daardoor ging ook de snelheid steeds verder omlaag en was er amper koeling door rijwind. Op ervaring koos Van Gerven ervoor om een stukje naast de track te gaan rijden. Dat was wel extra goed opletten, maar het voordeel was dat de sporen er minder diep waren, het zand minder zwaar en het rijden dus wat gemakkelijker werd. Op de kantjes had hij bovendien nog een klein beetje schaduw van de boompjes die er groeiden.

 

Van Gerven had het best naar zijn zin in de proef. Van het bikkelen moet hij het hebben en dat was precies wat de negende dag bood, met zwaar zand, kamelengras en verraderlijke rio’s. “Zo’n rivierbedding is best link: rollende stenen, rare afstapjes, het is zomaar afgelopen als je even niet goed kijkt. Ik had dan ook met mezelf afgesproken een tandje eraf te doen en te die eraf te houden. Ik heb op safe gereden. Ik sta nu in de top 40 en daar ben ik heel blij mee. Daar wil ik liefst wel een beetje in de buurt blijven.”

 

Van Gerven staat van de BAS-rijders het hoogst genoteerd in het klassement, op de 38ste plaats. Sjors van Heertum staat 60ste, gevolgd door Marco van Geel (die wegens een blokwissel 15 minuten straftijd kreeg) op de 67ste plaats. Caspar van Heertum (83ste) en Hans-Jos Liefhebber (85ste) sluiten de rij. Van Heertum en Liefhebber waren onder de laatste rijders die de finish bij CP2 passeerden. Een grote groep motorrijders achter hen werd op een eerder punt al uit de wedstrijd gehaald vanwege de hitte en het feit dat de auto’s en trucks ook al volop onderweg waren. Dat leverde volgens de organisatie een te gevaarlijke situatie op.

 

Geen reacties

Plaats een reactie