Proef rijden was echt onmogelijk
Ze hadden het liever anders gezien natuurlijk, maar de mannen van het BAS Dakar-team waren het er roerend over eens dat het afgelasten van de eerste etappe van de Dakar 2016 een terechte beslissing van de wedstrijdleiding was. “Het was echt onmogelijk om de proef te rijden,” oordeelden Jan van Gerven, Sjors van Heertum en Marco van Geel in koor. “Zelfs op de weg was het al bijna niet te doen.”
Het regende zo hard en veel dat de route tussen Rosario en Villa Carlos Paz onder water stond. Met ook nog eens onweer en een harde, koude wind erbij, hadden de BAS-mannen soms moeite om overeind te blijven. Sjors van Heertum lukte dat niet. “Bij het inrijden van een dorpje stonden er mensen langs de kant te zwaaien. Ik reed achter een politieauto en die remde ineens. Ik kon net naar rechts uitwijken, maar klapte daarbij wel op een stoeprand die niet te zien was door de hoeveelheid water. Het ging niet hard – ik reed bijna stapvoets – maar het was wel een vervelende val. Ik heb er gelukkig niets meer aan overgehouden dan een pijnlijke duim.”
“De wegen zijn hier toch al slecht,” vertelde Van Geel. “Slecht asfalt, diepe sporen. Als er dan ook nog zo’n bak water overheen komt, is het bijna niet te doen. We reden in konvooi: iedereen dicht bij elkaar, voortdurend aquaplanend. Het was echt goed opletten.”
Jan van Gerven was de enige van het spul die niet tot op de draad doorweekt was. “Ik heb een geweldig regenpak. Daarmee kun je onder water lassen. We hebben ruim 500 kilometer in de gutsende regen gereden, maar alleen bij mijn linker laars is wat water naar binnen gekomen. Desalniettemin was het wel afzien onderweg, door de regen, de harde wind en het onweer. Ik hoop maar dat de proef van morgen wel doorgaat, maar ik heb er een hard hoofd in.”
Het zat toch al niet mee in het BAS-kamp. Op de verbinding van de proloog naar het bivak in Rosario was gisteren al de motor van Caspar van Heertum ermee opgehouden. Die had in de waterplas op de proloog toch meer water gehapt dan gedacht. “We hebben Cas het laatste stuk moeten slepen,” vertelt Sjors van Heertum. “En gelukkig voor Cas had zijn kleine broertje een reserve-motorblok meegenomen, dus de monteurs hebben vannacht mijn extra blok er bij de motor van Cas ingezet.”